Evaluatie deeltweewielers Eindhoven
In opdracht van gemeente Eindhoven hebben wij in Q4 2022 de evaluatie uitgevoerd van hun beleid rondom deeltweewielers en het gebruik ervan in de periode 2020 – 2022. Deelmobiliteit zien we als onderdeel van het toekomstige mobiliteitssysteem. Maar hoe zijn de ervaringen nu? En hoe is het huidige gebruik?
Aanleiding
In januari 2020 is de APV van gemeente Eindhoven gewijzigd. Vanaf toen was het alleen mogelijk was om commerciële deelmobiliteit aan te bieden in de openbare ruimte met vergunning of ontheffing. Het uitgangspunt van de gemeente was het opdoen van ervaring en leren van deelmobiliteit in de praktijk. Dit heeft geleid tot 500 e-bikes, 300 snorfietsen (25 km/u) en 100 bromfietsen (45 km/u) in 2022. Met de ambitie naar een hoger aanbod.
Aanpak
De opdracht betrof zowel het evalueren van het beleid (Agenda Deelmobiliteit 2019) als het evalueren van het gebruik. We hebben diverse interviews gehouden met betrokken ambtenaren en aanbieders van deeltweewielers. Daarnaast we een uitgebreide data-analyse gedaan om het gebruik te evalueren.

Een paar leuke inzichten van de evaluatie:
🚲🛵 In 2022 waren er 500 e-bikes, 300 snorfietsen (25 km/u) en 100 bromfietsen (45 km/u) in Eindhoven.
🖐 Er werden circa 110.000 ritten per maand gemaakt in de zomer van 2022.
🛵 De snorfiets had de hoogste bezettingsgraad: 8 ritten per voertuig per dag.
💰 De gemiddelde kosten per rit waren €4,00 (exclusief kortingen)
👱♂️Een individuele gebruiker maakte gemiddeld 2 a 3 ritten per maand.
⏱ De gemiddelde ritduur was 11 minuten en ritafstand van 3,5 km.
🏙 De meeste ritten startten in of rondom het centrum van Eindhoven.
⌚ Het meeste gebruik was tussen 12.00 en 22.00 uur, met een piek tussen 17.00 – 18.00 uur.
Begin 2023 zag de wereld van de Eindhovense deeltweewieler er alweer anders uit. De bakfietsen zijn toegevoegd aan het aanbod, de helmplicht is ingevoerd waardoor nu ook de snorfiets (25 km/u) vraagt om een helmproof kapsel en GoSharing (400 scooters en 250 e-bikes) is inmiddels uit het straatbeeld verdwenen in verband met hun faillissement. Wie weet hoe de wereld er in de toekomst uitziet.
